Sähköautopatenttienvapautusrintama

Sähköautoistaan tunnettu Tesla Motors ilmoitti viime viikolla blogissaan vapauttavansa patenttinsa kaikkien käyttöön. Kävi kohahdus. Brändikkyydestään huolimatta Tesla Motors on pieni sintti isojen, perinteisten autofirmojen rinnalla. Ja patentit ovat tunnetusti olleet ainoa tapa suojata teknistä osaamista. Jos Tesla ei saa suojaa tekniikalleen, eihän se voi mitenkään kilpailla isojen poikien kanssa?

Mutta kun kilpailua ei oikeastaan ole. Teslan näkökulmasta kyse ei ole siitä, että kilpailua olisi liikaa, vaan siitä, ettei sitä ole lainkaan. Useilla isoilla autovalmistajilla ei ole yhtään ”zero-emission”-autoa mallistoissaan. Ja kun kilpailua ei ole, Parempaa Maailmaa (joka luonnollisesti on Teslan visioissa sähköautojen täyttämä) ei tule. Pienikin tekninen este hidastaa Teslan visioissa uuden maailman syntyä, joten kaikki vapaaksi! Täältä tullaan, parempi maailma!

Tesla Model SVehje itse. Kuva (CC-BY) Steve Jurvetson @ Flickr.

Voidaan tietysti perustellusti kysyä, onko tämä oikeasti se syy, miksi patentit vapautettiin. Rehellisesti sanottuna en usko tätä hetkeäkään. Se ei voi olla ainoa syy patenttien vapauttamiselle. Harva tahtoo ehdoin tahdoin luopua ainoasta kilpailuedustaan. En toki väitä, ettäkö vapauttaminen voisi olla myös ideologinen valinta. Väitän kuitenkin, että taustalla vaikuttaa myös toinen syy.

Tämä toinen syy patenttien vapauttamiselle on nimittäin hankintaekonomia. Fool.comin mukaan Teslalla on ongelmia saada tarpeeksi akkuja autoilleen. Toisin sanoen vaikka autoille olisi kysyntää, siitä ei ole hyötyä, jos näihin autoihin ei riitä akkuja. Akkujen määrä on pullonkaula, mutta Teslan on turha pykätä tehdasta vain omaa tarvettaan varten. Forbes kertookin, että Tesla on neuvotellut ainakin BMW:n kanssa ”gigatehtaan” rakentamisesta sähköautoja varten.

Samoin on tiedossa, että sähköautojen toimintasäde on heikohko. Ne tarvitsevatkin latausasemaverkostoa, jotta ne olisivat pidemmille matkoille järkevä valinta. Jos kustannuksia voisi jakaa jonkun toisen, kuten vaikkapa BMW:n kanssa, rakentamisen hinta puolittuisi ja kaikki projektissa mukana olevat voittavat.

Kyse on siis myös verkoston rakentamiseen liittyvästä taloudellisen riskin jakamisesta. Ja jos kaikki käyttävät Teslan kehittämää teknologiaa, on selvää, että myös Tesla hyötyy, kun Tesla-kuskit pääsevät nauttimaan useammista latauspisteistä.

Kolmanneksi, IPR ei ole brändäykselle välttämättömyys. Toki näin IPR-lakimiehenä tekisi mieli rummuttaa, että vain tekijänoikeus/tavaramerkki/patentti/jokumuumikä on ainoa turva immateriaalioikeuksillesi ja siten brändillesi, mutta ihmiset eivät toimi näin.

Toki IPR on brändäykselle hyvä turva. Brändäys onkin usein osaksi IPR:ää, mutta toisaalta brändäys on paljon muutakin kuin IPR:ää, esimerkiksi mielikuvia. Immateriaalioikeudelliset suojamuodot ovatkin melko turhia, jos olet ihmisten mielissä joka tapauksessa Se Yksi ja Oikea valmistaja. En lainkaan ihmettelisi, jos Teslan patenttien käyttöehtona olisi jokin ”Uses Tesla Motors Technology”-leima jossain päin tuotetta. Tai vaikka ei olisikaan, ehkä Tesla yksinkertaisesti luottaa siihen, että se tunnetaan sähköautojen valmistajana tarpeeksi hyvin jo nyt.

Toisaalta, kuten Forbesin artikkelissakin lukee, Tesla ei suinkaan aio lopettaa patenttien haalimista. Miksikö? Siksi, että se haluaa suojatua patenttipeikoilta ja ainakin väitetysti suojata myös muita patenttipeikoilta. Tämä vahvistaa sitä joskus toistettua kantaa, että IPR:n hallinta on edellytys sen vapauttamiselle. Tähänhän perustuvat esim. copyleft-käytännöt.

Eli mitä jäi käteen? Onko Tesla Motors hyvis vai pahis?

En toisaalta usko hetkeäkään, että päätös patenttien vapauttamisesta olisi ollut pelkästään puhtaan ideologinen, Parempaan Maailmaan tähtäävä päätös, vaan kyllä Teslakin hakee tässä bisneshyötyjä kuluja jakamalla. Teslankin tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen.

Toisaalta siitä, että päätös ei ole puhtaan ideologinen, ei voida vetää johtopäätöstä, että päätös olisi vain itsekäs veto. Uskon, että Teslan päätöksen taustalla on myös näkemys siitä, millainen on tulevaisuuden maailma. Olemme vain tottuneet ajattelemaan, ettei yrityksillä voi olla mitään yhteiskunnallisia pyrkimyksiä. Tesla ei näin selvästikään ajattele.

Mikä kuitenkin tapauksessa on selvää, on se, että ainakaan Tesla ei usko omien IPR:iensä mustasukkaiseen vartiointiin. Päinvastoin, se selvästi uskoo menestykseensä, vaikka se antaisi patenttinsa muiden käytettäväksi. Tämä oli melko munakas veto, ja uskoisin sen olevan vieläpä sellainen, jossa kaikki voittavat. Paitsi bensakäyttöisten autojen valmistajat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *