”Kansallismielisiä” (lue: rasistisia) katupartioita pyörittävä Soldiers of Odin hyväksyttiin yhdistysrekisteriin.
Blogaaja-aktivisti-juristi Saku Timosen mukaan Odinin soturit ovat uhkailleet heidän toimintaansa pilkkaavaa Loldiers of Odin -pelleryhmää oikeustoimilla, koska ”Sellaista nimeä ei saa käyttää minkä voi rinnastaa meihin, koska olemme rekistöröitynyt yhdistys. Esim. Loldiers of Odin on liian lähellä ja asianajajan mukaan voimme vetää käräjille”, kommentoi Soldiers of Odinin perustaja Mika Matias Ranta Facebookissa.
Toisaalta yksityinen henkilö on hakenut Soldiers of Odin -tavaramerkkiä (PRH:n hakemusnumero T201650387). Ideana on ilmeisesti estää Soldiers of Odinia käyttämästä tekstiä vaatteissa: jos joku omistaa kyseisen tavaramerkin, Odinin Soturit eivät voi sitä enää käyttää.
Onko näin? No ei ihan.
Soldiers ei voi estää Loldiersilta nimen käyttöä
Suosittelen kaikille Timosen kirjoituksen lukemista, koska se on hyvä kuvaus siitä, miten yhdistys-, toiminimi- ja tavaramerkkilaki limittyvät toisiinsa Soldiersin ja Loldiersin välillä.
Tiivistettynä: Soldiers of Odin on rekisteröity yhdistys, mutta koska se ei ole yritys tai harjoita elinkeinotoimintaa, sillä ei ole toiminimeä. Toiminimi voisi mahdollisesti estää tavaramerkin rekisteröimisen tai jopa käytön, mutta Loldiers of Odin ei väitäkään, että Loldiers of Odin olisi tavaramerkki tai toiminimi.
Ja ai niin – tavaramerkki koskee vain elinkeinotoimintaa ja pellekulkue ei tiettävästi ole pyytänyt rahaa pelleilystään. Soldiers of Odinilla on nyt vähän heikko keissi: he yrittävät estää toisia käyttämästä tavaramerkkiä tai toiminimeä, jota toiset eivät edes väitä käyttävänsä, perustuen sellaiseen oikeuteen, joka ei luo kielto-oikeutta.
Soldiers of Odin vaatii siis Loldiers of Odinia olemaan tekemättä asioita, joita se ei tee, perusteella, jota sillä ei ole. Onnea matkaan!
Soldiers of Odin ry ei voi estää Soldiers of Odin -tavaramerkin rekisteröintiä
Mielenkiintoisempi juttu on Soldiers of Odin -tavaramerkkirekisteröinti. Tai siis tavaramerkkihakemus, sillä merkkiä ei ole vielä hyväksytty. Mutta hyväksytäänkö se? Erotan tässä kaksi oleellista kysymystä:
- Voiko Soldiers of Odinin asema rekisteröitynä yhdistyksenä estää tavaramerkin rekisteröinnin?
- Jos tavaramerkki hyväksytään, voiko se estää Soldiers of Odin -tekstin käytön yhdistyksen vaatteissa?
Tavaramerkin rekisteröinnin esteet ovat tavaramerkkilain (7/1964) 14 §:ssä. Lainkohdassa on listattu 11 rekisteröintiestettä. Käsittelen niistä tässä vain oleellisimmat. Lainkohdan mukaan tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä, jos se on omiaan johtamaan yleisöä harhaan tai jos se on omiaan aiheuttamaan käsityksen, että kysymys on toisen suojatusta toiminimestä.
Sekoitettavuus toiminimeen on helposti käsitelty. Aiemmin todetusti rekisteröitykään yhdistys ei ole toiminimi. Se ei siis voi olla este.
Harhaanjohtavuus vaatii lähempää paneutumista. Voiko Soldiers of Odin -tavaramerkki olla omiaan johtamaan yleisöä harhaan jonkun muun kuin Soldiers of Odin ry:n tavaramerkkinä?
Ehkä hieman yllättäen vastaus on, että ei ole.
Tavaramerkkioikeudellinen harhaanjohtavuus tarkoittaa, että tavaramerkki antaa väärän kuvan tuotteen laadusta, arvosta tai alkuperästä. Esimerkiksi tapauksessa KHO:1994-A-41 korkein hallinto-oikeus totesi, ettei DE-NIC-tavaramerkkiä voida hyväksyä nikotiinia sisältävien savukkeiden tavaramerkiksi, koska DE-NIC antaisi harhaanjohtavan vaikutelman siitä, että savuke ei sisällä nikotiinia.
Alkuperäkin tarkoittaa tässä lähinnä fyysistä alkuperää. Esimerkiksi israelilaisille appelsiineille ei voisi saada tavaramerkkiä ”Närpiön appelsiinit”. Sen sijaan alkuperä ei tarkoita tässä yhteydessä sitä, mistä lähteestä tai miltä toimittajalta tuote on. Tällaista ”harhaanjohtavuutta” kutsutaan sekoitettavuudeksi ja sekoitettavuus voi syntyä vain – arvaat aivan oikein – tavaramerkin tai toiminimen suhteen. Toiminimen, jota Soldiers of Odinilla ei edelleenkään ole.
Soldiers of Odin -tavaramerkin rekisteröinnille ei siis vaikuttaisi olevan estettä.
Tavaramerkki ei estä Soldiers of Odinin toimintaa, mutta voi vaikeuttaa sitä
Oletetaan siis, että Soldiers of Odin sujahtaa tavaramerkkirekisteriin. Voidaanko rekisteröinnillä estää Soldiers of Odinia käyttämästä tätä tekstiä vaatteissaan? Joudumme palaamaan tavaramerkin funktioon.
Tavaramerkkilain 1 §:n 1 momentin mukaan: ”Rekisteröinnillä saadaan yksinoikeus tavaramerkkiin erityiseksi tunnusmerkiksi myytäviksi tarjottavien tai muutoin elinkeinotoiminnassa liikkeeseen laskettavien tavaroiden erottamiseksi toisten tavaroista.” Huomio: myytäviksi tarjottavien tai muutoin elinkeinotoiminnassa liikkeeseen laskettavien tavaroiden erottamiseksi.
Lisätietoa tarjoaa 4 §:n 1 momentti: ”Tämän lain – – mukainen oikeus tavaran tunnusmerkkiin sisältää sen, että elinkeinotoiminnassa kukaan muu kuin merkin haltija ei saa tavaroittensa tunnuksena käyttää siihen sekoitettavissa olevaa merkkiä tavarassa tai sen päällyksessä, mainonnassa tai liikeasiakirjassa tai muulla tavalla, siihen luettuna myös suullinen käyttäminen”
Soldiers of Odinin partiointi ei ole elinkeinotoimintaa tai tuotteiden myyntiä. Rekisteröitynäkään Soldiers of Odin -tavaramerkki ei pysty estämään katupartioyhdistykseltä Soldiers of Odin -nimen käyttöä oikeastaan millään tavalla, koska katupartiointi ei ole elinkeinotoimintaa. Odinin sotureiden logot voivat siis näkyä katukuvassa jatkossakin.
Täysin merkityksetön rekisteröinti ei kuitenkaan ole. Elinkeinotoiminnan käsitettä on tavaramerkkioikeudessa perinteisesti tulkittu laajasti ja se on kattanut oikeastaan kaiken ei-yksityisen taloudellisen toiminnan. Niinpä rekisteröinnillä voitaneen estää tai ainakin vaikeuttaa Soldiers of Odin -kannatustuotteiden myyntiä. Lisäksi rekisteröinnillä voidaan vaikeuttaa sitä, että joku ulkopuolinen myisi Soldiers of Odin -tuotteita.
Rekisteröinnillä voidaan siis vaikeuttaa sitä, että joku kolmas taho myisi Soldiers of Odinille näiden teksteillä varustettuja vaatteita näiden tilauksesta. Tämä vaatii kuitenkin tavaramerkin haltijalta erityisiä valvontatoimia.
Tavaramerkkirekisteröinti ei siis ole vaikutukseton, mutta hopealuoti sekään ei ole. Isoja muutoksia siis tuskin näemme. Soldierit partioivat ja Loldierit pelleilevät. Mutta Soldierien oheistuotteiden myynti voi vaikeutua.
Voi tietysti olla, että veikkaukseni tavaramerkkirekisteröinnin tarkoituksesta menee aivan pieleen ja jatkossa näemme vaaleanpunaisella glitterillä päällystettyjä yksisarvispaitoja Soldiers of Odin -tekstillä. Sellaisen voisin harkita ostavani.
”Tavaramerkki ei estä Soldiers of Odinin toimintaa, mutta voi vaikeuttaa sitä”
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että (mahdollisesti) melkein minkä tahansa yhdistyksen toimintaa (oheistuotteiden osalta) voisi joku ilkeämielinen ihminen alkaa vaikeuttamaan rekisteröimällä yhdistyksen nimen tavaramerkiksi, eikä yhdistys pystyisi sitä estämään? Vaikka en Soldiers of Odinista pidäkkään, tuntuisi tällainen mahdollisuus periaatteelisesti vähän ongelmalliselta.
Toinen asia on se, että hyväsyttäisiinkö tämän ilkeämielisen tavaramerkkirekisteröinti. Veikkaisin, että tämä on hyvin hankalaa. Ja mitä se maksaa? Aika harvoin ilkeämielinen haluaa upottaa rahaa näihin toimiin. Ja tietääkseni tällaisia tapauksia vastaan on laki, mutta en ole siitä täysin varma. Jussi Kari varmaan tietää paremmin.
RanE: Laki ei lähtökohtaisesti tunne ilkeämielisen tavaramerkkirekisteröinnin kieltoa – vaikka, no, toki on olemassa yleinen ”oikeuksien väärinkäytön kielto”, mutta se on melko abstrakti peruste, eikä ihan heti tule mieleen ketään, joka olisi siihen pätevästi vedonnut.
Tavaramerkkirekisteröinnin hinta riippuu monesta asiasta, mutta usein virallismaksujen osalla liikutaan jossain 300 euron tietämillä. Eli juu, harvoin yksityiset ihmiset sitä vittuillakseen tekevät, mutta voisin hyvin kuvitella, että joku firma keksisi trollata yhdistyksiä tuolla.
Ossi: Kiitos kommentista, erittäin hyvä kysymys! Mietin tätä itsekin.
Lain kannalta asia näyttäisi olevan juuri näin: yhdistyksen nimi ei ole suoja tavaramerkkirekisteröintiä vastaan, mutta tavaramerkki antaa oikeuden puuttua (laajasti tulkittuun) elinkeinonharjoittamiseen.
Käytännössä tuollaisessa tapauksessa mentäisiin tavaramerkkilain ytimeen. Ainakin pari seikkaa pitäisi ratkaista:
1) Olisiko yhdistyksen toiminta tuollaisessa tapauksessa laskettavissa elinkeinotoiminnaksi? Olisi hyviä syitä väittää, että ei ole, vaikka perinteisesti elinkeinotoiminta onkin ymmärretty laajasti.
2) Voisiko yhdistys kuitenkin vedota siihen, että heillä on jonkinlainen vakiintunut, ”toiminimen kaltainen” oikeus nimeen?
3) Kohtia 1 ja 2 tulkitessa pitää ottaa huomioon myöhemmin tulleen tavaramerkin rekisteröijän kiusantekotarkoitus, mikä ei suinkaan ole täysin merkityksetön seikka.
Suoraan en osaa sanoa yhtään tapausta, missä näitä kysymyksiä (jälkikäteen tullut tavaramerkkirekisteröinti vs. aiemmin rekisteröidyn yhdistyksen nim) olisi käsitelty. Voi olla, että tästä saataisiin lihava riitakin aikaiseksi.
Jyväskylässähän vasta aloitti uusi joukkoliikennekilpailutuksen tulos: Linkki. Nettisivut linkki.jyvaskyla.fi. Kauan on jo sen sijaan toiminut Linkki Jyväskylä ry(linkkijkl.fi). Asian on annettu vain olla ilman oikeusjuttuja kun kenelläkään ei ole ollut suuria intressejä niitä nostaa, joten tarina ei kerro miten tämänkaltaiset tilanteet päättyisivät, mutta tilanteena varsin hyvin vastaava esimerkki.
Eetu Rantakangas: Kiitokset kommentista!
Juuri näinhän nuo yhdistys vs. tavaramerkki (näköjään tuo joukkoliikenne-Linkki on tavaramerkitty) -keissit usein menevät: firma tai muu rekisteröi tavaramerkin, joka on jo olemassa yhdistyksen nimenä ja ketään ei kiinnosta.
Toki tässä on nyt sellainen ylimääräinen juttu, mihin en itse artikkelissa puuttunut, että tavaramerkit rekisteröidään aina luokkiin – esimerkiksi viihdepalveluille on oma luokkansa ja alkoholijuomille omat luokkansa. Tavaramerkki antaa perustapauksessa suojaa vain luokan sisällä. Suomalainen esimerkki olisi esimerkiksi Karhu-olut ja Karhu-urheiluvälinemerkki. Sama tavaramerkki, eri luokat (voi tietysti myös olla, että näillä on jonkinlainen sopimus tavaramerkin käytöstä, mutta se on nyt toissijaista ;)).
Odineiden tapauksessa kyseessä ovat samat ”luokat” – soturit käyttävät tekstiä vaatteissaan ja yksityishenkilö rekisteröinyt merkin nimenomaan vaatteisiin. Mutta aika näyttää.
Meneekö tämä keissinä samaan sarjaan kuin muinoinen ”Hassisen kone”, jonka nimeä myöhemmin lainasi yhtye nimeltä ”Hassisen kone”. Yritys valitti asiasta, yhtye vaihtoi nimensä ja oli hetkellisesti”Kassisen kone”. Kun joku selvitti asian, ettei yhtyeen nimeämiselle ”Hassisen kone”eksi ole esteitä nimi vaihtui vielä kerran ja yhtyeen osalta loppu on historiaa. Se alkuperäinen ”Hassisen kone” muutti nimensä (lyhytnäköinen konservatiivi kun oli) ”Joensuun koneliikkeeksi”
Jura: Kiitokset kysymyksestä! Jaa-a, se onkin hyvä kysymys. Sinällään bänditoiminta voi hyvinkin olla elinkeinotoiminnaksi määriteltävää ja siten loukata tavaramerkkiä.
Veikkaan, että Hassisen koneen tapauksessa on enemmänkin ollut kyse siitä, että tavaramerkit rekisteröidään luokkiin (ks. vastaukseni Eetu Rautakankaalle ylempänä). Nykyisen Nizzan luokituksen mukaan viihde- ja kulttuuripalvelut, kuten bändin pyörittäminen, ovat luokassa 41 ja kodinkonemyynti luetaan luokkaan 35 kuuluvaksi.
Kun luokat eivät ole samat (tai nk. ristiluokkia), ei samankaan sanan tulkita loukkaavan tavaramerkkiä. Eli vaikka on olemassa liike ”Hassisen kone”, voi myös olla bändi ”Hassisen kone” – samoin kuin meillä on Karhu-olutta ja Karhu-lenkkareita.
Johonkin tuollaiseen itse asiassa olen tuon kuvitellutkin perustuvan.
Mulla on itse asiassa aika lähellä vastaava keissi jos Jurase Park päättää vaihtaa nimensä Jura Parkiksi (oma melko laajan toimialan omaava yritykseni kun on Jura-alkuinen). Pitänee selvitellä ettei jää jalkoihin. :)
Mielenkiintoisia asioita. Ymmärtääkseni asia on toisinpäin kohtalaisen selvä, eli jos joku haluaisi perustaa Coca-Cola ry:n niin se ei onnistuisi (tai voitaisiin viimeistään käräjillä kumota), koska yhdistys loukkaa tavaramerkinhaltijan ja/tai toiminimenhaltijan oikeutta.
Mutta. Tuossa annettiin ymmärtää että tavaramerkin rekisteröinti voi vaikeuttaa soo:n toimintaa, mutta ei estää. Eli ehkä niin että oheistuotemyynti voitaisiin estää mutta partiointiin tehtävien vaatteiden omakustannetilaus olisi ok. Tällaisen tulkinnan olin ainakin tästä haistavinani?
On tietysti vähän eri tilanne, jos yhdistys on ensin ja tavaramerkki sitten. Mutta ihan kärjistysmielessä, entä jos katupartio alkaisikin toimia Coca-Cola-tunnuksen alla? Ry:n nimeksi ei tietenkään voi Coca-Colaa ottaa, mutta jos Soo ry. päättäisikin vaihtaa tunnukseksensa Coca-Colan logon. Eikö Coca-Cola co:lla tai sen kotimaisten oikeuksien haltijalla olisi mitään keinoa puuttua tähän, sikäli jos ei harjoiteta elinkeinotoimintaa (vaatteita ei myydä, jne.)?
Mielestäni logoihin pätee usein käyttöoikeuslait, jotka ovat tiukempia kuin tavaramerkkilait, jolloin tilanne on vähän toinen. Eli jos ymmärrän oikein, saa käyttää Coca-Cola-nimeä, mutta ei Coca-Cola Companyn virallinen logo.
Janne Wass: Close but no cigar! Logot ovat nimenomaan tavaramerkkejä. Coca-Colalla tosin on (tämä on valistunut arvaus, en vaivautunut tarkistamaan) sekä sana- että kuvamerkit rekisteröitynä.
Sama ongelma tosin pysyy. Jos kaverit itse painavat logot huppareiden tms. selkämyksiin (tai saavat sellaiset ostettua jostain ilman että Coca-Cola Company saa tietää), niin Coca-Cola ei voi kauheasti asialle tehdä.
Kuten entinen oppi-isäni Markku Tuominen Benjon Oy:ssä tapasi todeta, ”Kuka tahansa saa piirtää verkkareihin kolme raitaa ja käyttää niitä lenkkeillessään, eikä loukkaa mitään oikeutta. Mutta jos ne pistää nettihuutokauppaan, niin silloin loukataankin Adidaksen tavaramerkkiä.”
Ilkka: Kiitos kysymyksestä! Heh, tässäkin on vähän jännä tilanne, koska yhdistyslain 49 §:n mukaan patentti- ja rekisterihallitus tarkastaa, että (tässä taas oleelliset) ”- – yhdistyksen nimi selvästi erottuu rekisterissä ennestään olevien yhdistysten nimistä eikä ole harhaanjohtava” sekä ”rekisteröimiselle ei ole muuta lakiin perustuvaa estettä”.
Tämän perusteella siis Coca-Cola ry olisi siis rekisteröitävissä, jos yhdistysrekisterissä ei ole Coca-Cola ry:tä jo entuudestaan – vaikka kaupparekisterissä siis olisi! Toisaalta Coca-Cola on laajalti tunnettu tavaramerkki, joka saa laajempaa suojaa kuin tavaramerkit yleensä, joten tämä EHKÄ voisi mahdollistaa rekisteröinnistä kieltäytymisen ”muun lakiin perustuvan esteen” perusteella.
Alkaa vaikuttaa perin juurin erikoiselta. Pitänee kohta soittaa PRH:n lakimiehelle ja kysyä, miten he tämmöisiä tulkitsevat. Onhan siellä pakostakin ollut tapauksia, jossa joku on halunnut perustaa yhdistyksen, jonka nimi loukkaisi tavaramerkkiä.
Mutta mitä tulee SOO:n omakustannetilauksiin – ongelmana ei ole tilaus sinänsä, vaan se, että joku MYY näitä vaatteita. Tämä voisi hyvinkin loukata tavaramerkkiä. Mutta toisaalta tavaramerkkiloukkauksia tehdään kyllä bisnesmaailmassakin tuon tuosta – joskus tietoisesti, joskus tietämättömyydestä. Tällöin on tavaramerkin haltijan vastuulla puuttua asiaan. Ja jos tavaramerkin haltija ei saa tietoa asiasta, ei hän voi siihen reagoida.
”Alkaa vaikuttaa perin juurin erikoiselta. Pitänee kohta soittaa PRH:n lakimiehelle ja kysyä, miten he tämmöisiä tulkitsevat. Onhan siellä pakostakin ollut tapauksia, jossa joku on halunnut perustaa yhdistyksen, jonka nimi loukkaisi tavaramerkkiä.”
Tähän voin omakohtaisesta kokemuksesta todeta, että vähemmän tunnettua toiminimeä loukkaavan yhdistyksen voi helposti perustaa koska kaupparekisteriä ei tarkisteta. Tällöin toiminimen haltijalle jää juridisista keinoista käyttöön vain kanteen nostaminen. Mutta kun kysyin PRH:n virkailijalta että entä jos joku haluaisi perustaa ”Nokian renkaat ry:n” niin tähän hän vastasi että tunnetun toiminimen kohdalla tämä ei onnistuisi.
Näissä kaikissa, oli coca-cola tai mikä tahansa kyseessä, tietenkin on se, että oikeudenhaltijan pitää saada loukkauksesta tietää ja hän on se joka voi yrittää asiaan puuttua. Soldiers of Odinin kohdalla voisi kuvitella että loukkauksesta saa helposti tietää koska kyseinen ryhmä on aika tiiviin julkisen seurannan alla. Ja lisäksi nyt tavaramerkin rekisteröintiä hakenut henkilö varmaan nimenomaan tähtää siihen että vaatii oikeuksiaan…
Näemmä tuon tavaramerkin on laittanut hakuun vasemmistoliiton jäsen. Toivottavasti menee läpi :) Soosoo hölmöilylle mikä tahansa hidaste on suotavaa kehitystä :)
Roti: Kiitos kommentista!
Juu, näin on – en viitsinyt nimellä mainita. Vaikka nimen selvittäminen nyt ei iso urakka olekaan, niin tässä asiassa katson asialliseksi olla vetämättä huomiota henkilöön ainakaan ennen kuin hän itse kertoo asiasta. Vähemmästäkin tulee Odin-porukalta nk. asiallista kritiikkiä (lue: uhkailua).
Tai voihan se olla joku kokonimikaimakin. ;)
En nyt varsinaisesti pidä kummastakaan ilmiöstä: propagandan keinoiksi voidaan laskea merkkien ja tunnusten varastaminen ja käyttäminen omiin tarkoitusperiin.
Mutta eikös itse nimi ”Soldiers of Odin” voi periaatteessa olla tekijänoikeuslainsäädännön näkökulmasta suojattu ja se oikeus on syntynyt nimen keksineelle luonnolliselle henkilölle, edellyttäen että se on riittävän itsenäinen ja omaperäinen. Onko olemassa näkökulma, jossa tätä voidaan pitää teoksena? Ts. saadaanko tästä riita tavaramerkki- ja tekijänoikeuslainsäädännön välillä?
Eipä kait pelkkä nimi voi olla ”teos”.
Sinänsä minusta mahtava idea rekisteröidä tavaramerkki ja myydä sillä glitter-huppareita yms.
Samalla kuitenkin vaikea olla ajattelematta asiaa toisin päin. En tiedä miten tämä juridisesti menee. Mutta jos ajatellaan käytännössä, että vaikka, öö, lentopallon mestaruusliigaa pelaava VaLePa ry. olisi jättänyt rekisteröimättä nimensä tavaramerkiksi. Niin olisko se OK että joku rekisteröi tuon nimen ja yksinoikeuden fanikaman myyntiin? (Meinasin laittaa esimerkiksi vaikka Tapparan tai Jokerit mutta nehän ovat tietysti nykyään yrityksiä ja tilanne siksi erilainen.)
Olen hiukka eri mieltä ja juurikin 14§ estää tällaisen tavaramerkin rekisteröimisen.
Lue kohta kaksi ja kolme erittäin tarkoin, sopii sekä lolleihin, että myöskin rekisteröityyn tavaramerkkiin. vaikke lollies ole mikään, niin se voi lollitella kuinka haluaa, pilkka vaan sattuu aina kimmahtaan omaan nilkkaan, ennemmin tai myöhemmin: 14 §
Tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä: (16.12.1983/996)
1) jos merkki on lain, yleisen järjestyksen tai hyvän tavan vastainen;
2) jos se on omiaan johtamaan yleisöä harhaan;
3) jos siihen ilman asianomaista lupaa on otettu valtion vaakuna, lippu tai muu tunnuskuva, rekisteröitävän merkin käyttökohteena olevia tai niiden kaltaisia tavaroita koskeva virallinen tarkastus- tai takuumerkki taikka tarkastus- tai takuuleima, suomalainen kunnallisvaakuna taikka kansainvälisen,(PILKKU) valtioiden keskeisen järjestön lippu, vaakuna tai muu tunnuskuva, nimitys tai nimen lyhennys taikka myös kuvio, nimitys tai nimen lyhennys, jos se on sanotunlaiseen tunnuskuvaan, merkkiin, leimaan, nimitykseen tai nimen lyhennykseen sekoitettavissa; (21.8.1970/552)
4) jos se muodostuu jostakin tai sisältää jotakin, mikä on omiaan aiheuttamaan käsityksen, että kysymys on toisen suojatusta toiminimestä taikka sellaisesta toisen aputoiminimestä tai toissijaisesta tunnuksesta (rekisteröity yhdistys ja sen tunnus), jota tarkoitetaan 3 §:n 3 momentissa, taikka toisen nimestä tai muotokuvasta, jollei nimi tai muotokuva ilmeisesti tarkoita jotakuta kauan sitten kuollutta; (16.12.1983/996)
Welcome to my blog ,
I’m Ianis.
If you’ve ever been too tired and couldn’t finish a academic paper, then you’ve come to the right place. I help students in all areas of the writing process . I can also write the essay from start to finish.
My career as an academic writer started during my school years . After learning that I was very skilled in the field of academic writing, I decided to take it up as a profession.
Professional Academic Writer- Ianis- 7stepdesign.com Company