Generation Zero – tappajarobottien tekijänoikeudet videopeleissä

Törmäsin ylläolevaan Generation Zero -pelin traileriin toissapäivänä. Peli sijoittuu 1980-luvun Ruotsiin, missä ihmiset ovat kadonneet ja tappajarobotit ovat ottaneet vallan. Pelaajan tehtävänä on selviytyä hengissä ja selvittää, miksi ihmiset katosivat, mistä robotit ovat tulleet, mitä on tapahtunut ja todennäköisesti valloittaa kansankoti takaisin.

Peli vaikuttaa minusta todella hyvältä, mutta vielä mielenkiintoisemman siitä tekee sen pinnan alla muhiva tekijänoikeuskänkkäränkkä, josta mm. ruotsin YLE eli SVT, sekä pelimediat PC Gamer ja EuroGamer ja ruotsalainen FZ ovat raportoineet.

Terveisiä neukkufuturismista

Saanko esitellä: Simon Stålenhag, ruotsalainen taiteilija. Stålenhag tekee digimaalauksia, joiden aiheet ovat jonkinlainen yhdistelmä ruotsalaista 1980-luvun pientaloidylliä ja taistelukoneita, jotka näyttävät karanneen neuvostoliittolaisesta rappiofuturismista.

Siis esimerkiksi tällaista:

Simon Stålenhagin taidetta

Kun kuvaa vertaa Generation Zero -pelin graafiseen tyyliin ja miljööseen, linkki on melko selkeä. Mainitsinko jo, että Generation Zerosta vastaa ruotsalainen Avalanche Studios -pelifirma, joka on aiemmin tehnyt yhteistyötä Stålenhagin kanssa?

Mutta tällä kerralla kyseessä ei ole yhteistyö.

Aihevalinnat ja tyylit näyttävät kuitenkin niin samanlaisilta, että yhteistyömielikuvilta on hyvin vaikea välttyä. Useat uutismediat sekä Stålenhagin fanit olivatkin pommittaneet Stålenhagia kysymyksillä siitä, onko hän mukana projektissa. Ei kuulemma ole.

Stålenhag on nyt vähän kyrsiintynyt, sillä joka kerta kun pelistä tulee jotain uutta informaatiota, kysymyksiä tulee lisää.

Stålenhag: ”Ei tekijänoikeusloukkaus”

Stålenhagin mukaan hän ei syytä Avalanche Studiosia tekijänoikeusloukkauksesta, sillä ”lainaaminen, lähteenä käyttäminen ja toisten artistien töiden muuntelu on hyvin tärkeä osa taidetta, eikä kenelläkään ole velvollisuutta ilmoittaa vaikutteitaan”.

Hyvä juttu, mutta sitten meneekin mielenkiintoiseksi.

Stålenhagia nimittäin kyrsii se, että peliyhtiö kiistää yhteydet Stålenhagin töiden ja Generation Zeron välillä, vaikka he ovat tehneet yhteistyötä aiemmissa projekteissa, Generation Zero -pelin ohjaaja seuraa Stålenhagia Twitterissä ja niin edelleen – ja tästä huolimatta Avalanche Studios ei ole maininnut hänelle yhtään mitään siitä, että he tekevät peliä, joka aihevalinta, aihepiiri ja tyylilliset valinnat vaikuttavat siltä, että ne voisivat olla suoraan Stålenhagin käsistä.

Ja toden totta, GZ:n ohjaaja Emil Kraftling todellakin on sanonut, että ”[Stålenhag] ei ole mukana pelissä suorasti tai epäsuorasti, emmekä ole käyttäneet mitään hänen materiaaliaan pelin tuotannossa. Olemme puhuneet hänen edustajilleen ja he ovat vahvistaneet että kyseessä ei ole tekijänoikeusloukkaus.” Kraftling on vielä erikseen todennut, että:

”Generation Zero ei ole eikä sitä ole koskaan tarkoitettu Simon Stålenhag -peliksi. Hänen työnsä eivät ole olleet toimineet motivaationa tai inspiraationa pelillemme.”

”Joo ollaan tosi tyytyväisiä”, paitsi että ei

Tilanne vaikuttaa oudolta.

Pintapuolisesti molemmat osapuolet vakuuttavat, että tilanne on ok. Stålenhag on todennut, ettei hän syytä pelistudiota tekijänoikeusloukkauksesta. Hän vieläpä sanoo, että muiden teosten käyttäminen inspiraationa ja rakentaminen toisten taiteen päälle ja jatkoksi on ok. Eikä vaikutteitaan tarvitse hänen mukaansa tuoda julki.

Pelifirma on todennut, ettei peli pohjaa Stålenhagin teoksiin eikä peli ole edes niistä motivoitunut tai inspiroitunut. Ja kuulemma Stålenhagin edustajatkin ovat vahvistaneet, ettei kyseessä ole tekijänoikeusloukkaus.

Mutta Stålenhag sanoo, etteivät he ole mitään tällaista vahvistaneet, koska he eivät ole syyttäneet pelifirmaa mistään. Ja selvästi molemmat osapuolet ovat vähän kiusaantuneita tilanteesta.

Stålenhag haluaisi, että pelifirma kertoisi julkisesti, ettei kyseessä ole Stålenhagin teoksiin perustuva peli. Pelifirma taas on todennut, että se jatkaa mieluusti keskusteluja Stålenhagin edustajien tai hänen itsensä kanssa. Mutta Stålenhag ei halua kahdenkeskisiä keskusteluja, vaan julkisen ulostulon. Ongelmahan eivät olleet tekijänoikeudet vaan sekaannus siitä, kuka, mikä tai ketkä ovat olleet pelin innoittajina.

Epäilen syylliseksi juristeja

Mikä sitten selittää Generation Zeron tekijänoikeuskähinää? Epäilen, että syylliset löytyvät jostain oman ammattikuntani syövereistä.

Onko Generation Zero oikeasti inspiroitunut Stålenhagista vai ei? On tietysti mahdollista, että ei ole. Mutta kun Stålenhagin taidetta vertaa Generation Zeroon, niin kyllähän ne nyt todella samankaltaisilta näyttävät.

Tekijänoikeus suojaa vain teoksia, ei ideoita. Ihan kuten maailmassa on satoja 2. maailmansotaan sijoittuvia elokuvia, kuka tahansa saa tehdä 1980-luvun Ruotsiin sijoittuvan dystooppisen robottiselviytymisseikkailun. Mutta onhan se vähän erikoista, jos artistin tunteva firma tekee pelin hyvinkin erityisestä aiheesta, josta ko. artisti tunnetaan ja sen jälkeen kiistää, ettei artistilla tai artistin taiteella ole ollut minkäänlaista vaikutusta asiaan.

Ja kuten sanoin, on periaatteessa mahdollista, että idea on syntynyt itsenäisesti, mutta aika epätodennäköiseltä vaikuttaa.

Eniten epäilen, että syynä on Avalanche Studiosia neuvonut juristi.

Kuten totesin, tekijänoikeudellisesti on ihan hyväksyttävää inspiroitua toisen teoksista tai jopa tehdä täysin samasta aiheesta teos. Mutta en yhtään ihmettelisi, jos USA:ssa tai jossain muualla maailmassa olisi ollut oikeudenkäynti, jossa tarpeeksi suora inspiroituminen olisi katsottu tekijänoikeudellisesti loukkaavaksi ja tämän vuoksi juristin ohje olisi kiistää kaikki yhteydet, vaikka linkit olisivat päivänselviä.

Tai sitten juristi on muuten vain ylivarovainen eikä halua ottaa pienintäkään riskiä siitä, että antaisi väärän neuvon, mikä sitten johtaa Generation Zero -kähinän kaltaisiin absurdeihin tilanteisiin.

Seuraan tilannetta – ja pelinkehitystä – mielenkiinnolla. Generation Zero meni välittömästi ostolistalle ja kaipa sitä pitää myös Stålenhagin taidekirjatkin jostain hankkia. Ainakin molemmat ovat saaneet paljon julkisuutta asian tiimoilta.

1 kommentti

  1. Jarmo Koivuniemi   •  

    Hei Jussi,

    Oikein hyvä kirjoitus ja mielenkiintoinen tapaus. Itse opetan myös näitä IPR-juttuja… ja pelithän onkin vähän mutkikkaampi juttu tekijänoikeudellisessa mielessä.

    t. J

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.